وایمکس در ایران از گذشته تا امروز

نام وایمکس مخفف عبارات Worldwide Interoperability for Microwave Access است و به معنای دستیابی گسترده و جهانی به امواج مایکرویو به گونه‌ای است که از قابلیت تعامل و تقابل داخلی برخوردار باشد...

وایمکس در ایران از گذشته تا امروز

نام وایمکس مخفف عبارات Worldwide Interoperability for Microwave Access است و به معنای دستیابی گسترده و جهانی به امواج مایکرویو به گونه‌ای است که از قابلیت تعامل و تقابل داخلی برخوردار باشد.

وایمکس در سال 2001 میلادی، با هدف انتقال داده به صورت بی سیم معرفی شده و فن‌آوری آن شباهت زیادی به وای فای دارد؛ با این تفاوت که سرعت انتقال و گستره‌ی آن به مراتب از وای فای بیش‌تر است.

اتحادیه وایمکس که به‌عنوان مرجع مجوزدهی و تست دستگاه‌ها و تجهیزات وایمکس شناخته می‌شود، اعلام کرده تا اواخر سال 2008، 62 شرکت در حال توسعه تراشه‌های وایمکس و دستگاه‌های کاربران نهایی بوده و 37 شرکت نیز در حال ساخت تجهیزات زیرساختی بوده‌اند و محصولات این شرکت‌ها تاکنون در توسعه شبکه‌های وایمکس توسط 407 اپراتور در 133 کشور جهان بکار رفته است.

پیش‌بینی می‌شود که وایمکس در آینده بسیار نزدیک، اینترنت را در کنار شبکه مخابراتى قرار خواهد داد و چنان انقلابى را در این زمینه به‌ وجود خواهد آورد که روشن کردن اکثر رایانه‌هاى قابل حمل، خانگى و یا خاص، مساوى با اتصال آن‌ها به اینترنت باشد.

تاکنون ایرانسل خدمات خود را در 12 شهر اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شیراز، کرج، مشهد، شهریار، خمینی شهر، شهر قدس، قرچک و خوراسگان ارائه کرده است.

خدمات وایمکس ایرانسل در سرعت‌های 128 کیلوبیت بر ثانیه تا 2مگابیت بر ثانیه به مشترکان و متقاضیان عرضه می‌شود. تعرفه این خدمات در طرح‌های تعرفه دایمی و یا اعتباری از ماهیانه حدود 9 هزار تومان تا حداکثر 128هزار تومان ارایه می‌شود.

هم‌چنین مشترکان با استفاده از طرح تعرفه مصرف آزاد می‌توانند به جای پرداخت ماهیانه و ثابت هزینه اشتراک تنها بر اساس حجم و میزان مصرف خود از وایمکس ایرانسل هزینه پرداخت کنند.

ایرانسل تنها اپراتور وایمکس کشور است که به سبب پوشش بهتر نسبی توانسته علاوه بر مودم‌های داخلی و فضای باز مودم USB عرضه کند. این مودم که تقریبا به اندازه یک حافظه فلش مموری است، نیازی به برق شهری ندارد و به همراه یک سامانه تقویت کننده رایگان به بهای 70هزار و 900 تومان فروخته می‌شود، ضمن آنکه مودم‌های WiFi و USB ایرانسل در برخی طرح‌های تعرفه به رایگان در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

برای اولین بار در ایران، کلیه کاربران وایمکس ایرانسل می‌توانند از طریق کارت شارژهای موجود در بازار (ویژه سیم کارت‌های اعتباری ایرانسل) جهت پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه خود اقدام کنند.

به طور کلی از مزایا و قابلیت‌های وایمکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

*بی‌سیم بودن:

مهم‌ترین ویژگی وایمکس، بی‌سیم بودن و سیار بودن آن در فواصل طولانی مانند یک شهر بزرگ است. بدون وایمکس امکان متحرک بودن کاربر تقریبا" صفر است یا به محیطی بسته محدود می‌شود. وایمکس باعث گسترش و افزایش ضریب نفوذ اینترنت خواهد شد.

*پشتیبانی عالی از صدا و تصویر:

از دیگر ویژگی‌های وایمکس این است که علاوه بر دیتا، صدا و تصویر را نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند بدون محدودیت زمانی در تمام شبانه‌روز به هر مقدار که پهنای باندش اجازه دهد، دانلود و آپلود کند.

*قیمت ارزان:

ویژگی‌های وایمکس به گونه ایست که آن را به عنوان انتخابی ارزان تر نسبت به گزینه های موجود معرفی می کند.

*امنیت بالا:

وایمکس برای امنیت انتقال اطلاعات از روش‌ها و استانداردهایی نوین استفاده کرده و با رمزنگاری داده‌ها، حریم خصوصی امنی در برابر استراق سمع و نفوذ پنهانی (Hack) بوجود می‌آورد.

*خدمات ارزش افزوده:

در این فن‌آوری استفاده از خدمات ارزش افزوده ای چون تلفن اینترنتی (VOIP) و شبکه اختصاصی مجازی (VPN) نیز گنجانده شده است.

شرکت ارتباطات مبین نت هم مجوز ارائه وایمکس را در کل کشور داراست و در فاز اول مراکز کلیه استان‌های کشور را تحت پوشش شبکه وایمکس قرار داده است؛ چندی پیش محمدتقی خاکی - مدیر عامل مبین نت - گفته بود: همه فرمانداری‌ها تا پایان شهریورماه سال 90 تحت پوشش وایمکس برده می‌شوند.

وی درباره میزان پوشش وایمکس در کشور اظهار کرده بود: اکنون مراکز استان تحت پوشش است و در مراکز فرمانداری‌های بزرگ در حال طراحی و اجرا هستیم و امیدوارم تا پایان سال جاری حدود 80 تا 90 درصد فرمانداری‌های بزرگ را تحت پوشش قرار دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد